Naar hoofdcontent

Direct Regelen

Vragen

Aanbod

Artikelen

Informatie & regelen

Over woonstad

landingpages-title

Populair

We konden helaas geen resultaten vinden voor '{{query}}'

Zoektips

  • Controleer de spelling
  • Kies een ander zoekwoord
  • Type in losse woorden 

De informatiestrips van de Van Lennepstraat

Over doelgericht informeren en samenwerken met bewoners
30 maart 2021
Verbouwen en onderhoud

De woningen in de Van Lennepstraat krijgen een flinke opknapbeurt. De bewoners blijven voor het grootste gedeelte in hun woningen tijdens de werkzaamheden en dat is behoorlijk ingrijpend. We proberen overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Maar zacht boren en zonder puinmateriaal en steigers werken, gaat nu eenmaal niet. Wat we wel kunnen doen is de bewoners zo duidelijk mogelijk uitleggen wat er gaat gebeuren. Dit doen we vaak met uitgebreide brochures en brieven, maar dat werkt niet altijd. Daarom hebben we het in de Van Lennepstraat anders aangepakt. Hier hebben we informatiestrips gebruikt. Martijn Deijl, projectleider Wijken, legt uit hoe we de bewoners met de strips hebben meegenomen in de werkzaamheden.

Bewoners denken mee

Martijn: ‘In de Van Lennepstraat moesten we veel vertellen. Het is een groot project met veel verschillende werkzaamheden. En we wilden de bewoners uitnodigen om mee te denken over hoe het eruit komt te zien. Als de informatie ingewikkeld is en de Nederlandse taal niet altijd goed beheerst wordt, dan moeten we op een andere manier communiceren. We hebben Studio 1:1 ingeschakeld om ons hierbij te helpen en het resultaat is een informatiestrip geworden.’

De informatiestrips

We hebben drie stripverhalen laten maken. Deze informatiestrips, Spik en Spang genoemd, zijn opgesteld in duidelijke taal, met veel beelden en tekeningen van collega’s en de aannemer. Zo gaat het verhaal meer leven, is het herkenbaar en ook gewoon leuk om te bekijken.

 In de eerste informatiestrip vertellen we dat we de woningen gaan opknappen en geven we een algemeen overzicht van de werkzaamheden. De tweede strip is vlak voor de start verspreid. Hier staat in wat we precies gaan doen en welke voorbereidingen bewoners zelf moeten treffen. De derde strip gaat over de veranderingen in de woning en hoe bewoners hier het best mee om kunnen gaan.

Wat is echt belangrijk?

Martijn Deijl: ‘De strips moeten kort zijn met weinig tekst. Dit dwingt ons om te kijken naar de kern van onze boodschap. Om alleen dat te communiceren wat echt belangrijk is voor de bewoners. Daarnaast helpt het heel erg wanneer je beelden gebruikt. De informatie blijft beter hangen en bewoners pakken het er vaker nog een keer bij. Het is een mooie les voor andere projecten. Ook als we niet met informatiestrips werken.’

Reacties bewoners

‘De eerste strip hebben we persoonlijk langs gebracht. We hebben met alle bewoners gesproken en de strip doorgenomen. Zo konden we vertellen wat er op ze afkwam, wisten we beter met welke persoonlijke situaties we rekening moesten houden en konden bewoners direct vragen stellen. Het was gelijk een mooi moment om te kijken of de strip duidelijk is. We kregen veel positieve reacties. Ook bewoners die de Nederlandse taal nog niet goed spreken, leken de informatie goed te begrijpen.’

Meer weten over dit project?

Hoe we met de bewoners hebben samengewerkt en wat zij van de werkzaamheden vinden, zie in de video hieronder. Meer informatie over de werkzaamheden en de planning vind je hier: Renovatieproject Van Lennepstraat.

     

    Gerelateerde artikelen

    Woonstad op je startscherm
    Wil je de volgende keer gelijk ingelogd zijn? Installeer de app.