Maria en Francine ontmoeten elkaar in het kantoor van Woonstad Rotterdam aan de Prins Alexanderlaan, op een paar minuten van de Ringvaartplasbuurt-Oost. Nog voor de wandeling begint, start het gesprek. Over de noodzaak van groen in de buurt, het belang van goede woningen voor iedereen en bovenal over de grote misvatting dat sociale woningbouw niet mooi zou zijn. Francine: “‘Waarom ziet sociale woningbouw er altijd lelijk uit?’ dat vroeg iemand mij laatst. Dat is helemaal niet zo!” Maria zegt te willen aantonen dat dit niet klopt. “Ons recente project in de Oranjeboomstraat in Feijenoord is prachtig. Daarnaast hebben we heel mooie projecten uit het verleden, zoals de Kossel en Kiefhoek. Deze sociale woningbouw was indertijd qua opzet en architectuur zeer vooruitstrevend.”
"De opzet van de buurt weerspiegelt een grote sociale betrokkenheid"
Dat volkshuisvesting per definitie niet mooi is, is een grote misvatting, vinden de dames. De wandeling door de Ringvaartplasbuurt-Oost getuigt daarvan. Vooral gezinnen en jonge kinderen moesten hier een fijne thuisbasis vinden. De opzet van de buurt weerspiegelt een grote sociale betrokkenheid. Betrokkenheid bij goede volkshuisvesting, duurzaamheid, groene buitenruimte en sociale binding binnen de buurt. Het zijn stuk voor stuk kwaliteiten die Woonstad Rotterdam graag onderstreept en versterkt.




