NAAR OVERZICHT

Restaurant Ilya hoeft geen alcohol te schenken

30 nov 2017

Restaurant Ilya hoeft geen alcohol te schenken

Restaurant Ilya aan het Rotterdamse Tiendplein en de Alliantie West-Kruiskade hebben gisteren, in een ontspannen overleg, goede afspraken gemaakt over de toekomst. Het restaurant hoeft de komende twee jaar geen alcohol te schenken. Ook gaat Ilya zich extra inspannen om het Tiendplein nog levendiger te maken. Ozkam Bayram van Ilya en Alliantie-voorzitter Richard de Boer zijn zeer tevreden met dit resultaat.

De Boer: “Top! Maar let op, zo bijzonder is dit ook weer niet. Want dit is hoe ondernemers en bewoners al jaren met elkaar omgaan binnen de Alliantie, met respect voor elkaars belangen. Ook al suggereren de media iets anders.” Bayram valt hem bij: “We spannen ons allemaal in om de West-Kruiskade nog mooier te maken. Dat is ons gezamenlijke doel, daar profiteren we allemaal van.”

Het Tiendplein, waar Ilya is gevestigd, hoorde jarenlang tot de meest overlastgevende pleinen van Rotterdam. Door de inspanningen van de Alliantie is de drugsgerelateerde criminaliteit vrijwel geheel verdwenen en ontwikkelt het plein zich tot het bruisend middelpunt van de winkelstraat. Toen Bayram ruim een jaar geleden van zijn winkel aan het plein een restaurant wilde maken, reageerde de Alliantie dan ook enthousiast. Met veel pijn en moeite werd een horecavergunning geregeld. Daarom werd in het huurcontract als voorwaarde opgenomen dat het restaurant alcohol op de menukaart zet. De restauranteigenaar weigert dat, omdat hij bang is dat zijn vaste klanten, veel gezinnen met kinderen, wegblijven als hij alcohol gaat schenken.

Wijntje en biertje
De Boer: “Het is natuurlijk nooit onze intentie geweest om Bayram hiermee dwars te zitten. Het leek ons destijds in de horecaverhoudingen op het plein goed als Ilya een wijntje en een biertje zou schenken. Twee van de drie andere zaken zijn namelijk al alcoholvrij. Daar hebben we van tevoren uitgebreid met hem over gesproken. Toen bleek dat hij zich niet aan die afspraak hield, en ook niet inging op herhaaldelijke verzoeken om met ons te komen praten, heeft de projectleider van de Alliantie een strenge brief gestuurd. Die brief belandde bij de pers, waarna er grote ophef ontstond.”

Ilya draait uitstekend zonder drank
Bayram erkent dat de afspraak is gemaakt om drank te serveren in Ilya: “Ik ben daar niet handig mee om gegaan, dat is waar. Maar ik wil geen alcohol schenken, omdat mijn restaurant zonder drank uitstekend draait. Ik ben blij dat de Alliantie daar begrip voor heeft. Wat ik echt heel vervelend vind is hoe alles in de media is gekomen. Dat is nooit mijn bedoeling geweest. Als ondernemer zit ik niet te wachten op dat soort publiciteit.”

Allemaal ondernemers
Ook De Boer stoort zich aan de toon van de berichtgeving: “Een storm in een glas water! Er wordt gesuggereerd dat we een conflict hebben, dat we ruziënd over straat rollen. Wat een onzin, we zijn allemaal ondernemers die het beste voorhebben met het Tiendplein en de West-Kruiskade. Wij zijn ontzettend blij met de familie Bayram, zij dragen al jaren als ondernemers bij aan de Kade. Met meer dan honderd ondernemers in de straat spelen er natuurlijk allerlei belangen, de een wil dit en de ander wil dat. Als dat schuurt dan hebben we daar een gesprek over met elkaar. Daar komen we altijd wel uit. Zonder wrijving geen glans.”

De Boer ziet de West-Kruiskade als een stedelijk laboratorium, waar nieuwe vormen van samenwerken zijn ontstaan. Dankzij de Alliantie is het voorheen verloederde en door criminaliteit geteisterde gebied getransformeerd in een aantrekkelijke winkelstraat met een kosmopolitisch karakter. “Tegen journalisten wil ik zeggen: kom eens langs! Dan laat ik jullie zien wat we hier met z’n allen voor moois tot stand hebben gebracht.”