Naar hoofdcontent

Direct Regelen

Vragen

Aanbod

Artikelen

Informatie & regelen

Over woonstad

landingpages-title

Populair

We konden helaas geen resultaten vinden voor '{{query}}'

Zoektips

  • Controleer de spelling
  • Kies een ander zoekwoord
  • Type in losse woorden 

vragen - herhuisvesting

  • Kunnen alle bewoners terugkeren?

    We willen de huidige bewoners voorrang geven zodra de nieuwbouw in de verhuur gaat. We zijn daarbij gebonden aan de wet en regelgeving. Het aantal kamers en de huur moeten passen bij het huishouden en het inkomen.

    De bewoners worden uit verhuisd naar een nieuwe woning met de verhuiskostenvergoeding van € 6.253 . Dat is een eenmalige vergoeding. Mocht iemand terug willen verhuizen naar de LVDS dan is dat op eigen kosten met een nieuw huurcontract.

  • Kan ik in Kralingen blijven wonen?

    We houden rekening met de wensen van onze bewoners. We zijn daarbij afhankelijk van de woningen die vrijkomen in Kralingen. We houden huurwoningen leeg om een voorraad op te bouwen voor de herhuisvesting. Je ziet daarom bijna geen woningen te huur komen op Woonnet Rijnmond in Kralingen. Deze woningen houden we achter de hand voor jullie.

  • Wanneer start de herhuisvesting?

    We willen met de herhuisvesting beginnen in mei 2021. In mei gaan we de gesprekken voeren. Bewoners kunnen alvast een Woonpas aanmaken en een recente Inkomensverklaring opvragen. Als mensen nu al willen verhuizen dan kan dat en krijgen ze de verhuiskostenvergoeding.

  • Moet ik dat alleen doen?

    Nee. Iedereen krijgt persoonlijke begeleiding. We hebben een team met bewonersbegeleiders die een urgentie voor bewoners aanvragen en zij kunnen drie woningen aanbieden die zoveel mogelijk passen bij de wensen van bewoners. Ook kun je zelf met je urgentie reageren op woningen van hetzelfde woningtype. Je inkomen en huishoudgrootte moet uiteraard wel passend zijn. Woningen binnen ons bezit in Kralingen, worden voor bewoners vrijgehouden en worden dus niet geadverteerd. De toewijzing wordt gedaan o.b.v. woonduur met het type woningen dat daarbij hoort. Je ontvangt bij alle informatie ook een duidelijk schema waar deze informatie instaat.

  • Ik wil niet weg, wat kan ik dan doen?

    Wij begrijpen dat bewoners gehecht zijn aan hun woning en hun buurt. Maar Woonstad Rotterdam heeft op basis van `dringend eigen gebruik` juridisch het recht om de huur met bewoners op te zeggen. Via het juridisch loket kunnen bewoners onafhankelijk juridisch advies opvragen als daar twijfels over zijn.

    Wat is het proces

    Na het aanbieden van drie passende woningen kun je het volgende verwachten: 

    • 9 maanden voor de start van de sloop sturen we een officiële huuropzegging.
    • Je krijgt als bewoner dan 6 weken de tijd om hierop te reageren.
    • Ga je als bewoner niet akkoord. Starten we een juridische procedure
    • De rechter beslist dan of je in je woning mag blijven of dat de huurovereenkomst wordt ontbonden.
    • Je krijgt als bewoner dan een laatste passende aanbieding.*

    * We zijn op dat moment afhankelijk van het beschikbare aanbod en de kans bestaat dat je dan een woning aangeboden krijgt die minder goed aansluit bij je  woonwensen.

Woonstad op je startscherm
Wil je de volgende keer gelijk ingelogd zijn? Installeer de app.