Moeten verhuizen?

Jouw huis wordt gesloopt of helemaal verbouwd. Wat betekent dit voor jou? Is je woning te oud, is het er koud, vochtig en heb je last van tocht? Of zakt het gebouw langzaam weg door problemen met de fundering? Ook al woon je er graag, toch kan het nodig zijn je huis flink te moeten verbouwen of zelfs te slopen. Maar wat als jij daar woont? Dan moet je verhuizen. Op deze pagina leggen we uit wat dit voor jou betekent. En hoe we je helpen om een nieuwe woning te vinden.

Moeten verhuizen doe je niet alleen

We weten uit ervaring dat je kan schrikken als je het bericht krijgt dat je moet verhuizen. Maar je hoeft niet alleen een ander huis te zoeken. Onze bewonersbegeleider gaat je helpen. Hoe? Onze bewoners vertellen over hun ervaringen.

Banner met quotes bewoners over verhuizen

Bewoners vertellen

Corina was goed bereikbaar en reageerde snel

Mevrouw Poorter moest verhuizen, want haar oude woning werd gesloopt. ‘Met alle bewoners werd een gesprek gevoerd’, vertelt ze. ‘Ik vertelde dat ik graag naar een woning op de begane grond wilde. En een tuin zou helemaal mooi zijn! Als het kon, zou ik ook graag in de buurt van het Kralingse Bos wonen.’

Corina was de bewonersbegeleider van mevrouw Poorter. ‘Medewerkers van Woonstad zaten in een woning in de buurt. Daar kon je naartoe met vragen’, legt mevrouw Poorter uit. ‘Maar je mocht ook bellen of mailen. Ik heb al mijn vragen gemaild. En daar kreeg ik altijd snel antwoord op. Corina was per mail heel goed bereikbaar.’

Er wordt aan bewoners gevraagd wat ze willen, maar bewonersbegeleiders kunnen niets beloven. ‘Corina heeft vanaf het begin erg haar best gedaan om een geschikte woning te vinden’, vertelt mevrouw Poorter. ‘De eerste woning die me werd aangeboden was meteen raak. Ik ben heel blij met de tuin. Het voelt als een cadeautje.’

Portret Corina Busker

Rachel heeft echt haar best voor mij gedaan.

Mevrouw Nora moest verhuizen omdat haar oude woning gesloopt zou worden. Omdat ze altijd graag wandelde in de wijk De Esch, hoopte ze daar een nieuwe woning te vinden. Met bewonersbegeleider Rachèl had ze fijne gesprekken. ‘Aan Rachèl kon ik doorgeven wat ik graag zou willen. Maar een woning in De Esch kon moeilijk worden, zei ze. Want daar komen niet veel huizen vrij.’

Een tijdje bleef het stil. ‘Even dacht ik dat Rachèl me vergeten was’, lacht mevrouw Nora. ‘Maar ze was op vakantie. Ze belde mij meteen nadat ze terug was. Ik kon een huis bezichtigen, maar dat was toch niets voor mij. Ik gaf duidelijk aan waarom niet. Ik vond het bijvoorbeeld niet fijn dat de keuken in het midden van het huis was. En dat er geen raam in de keuken was dat open kon.’

De tweede woning was perfect. ‘Rachèl belde om te vertellen dat er een geschikte woning was’, zegt mevrouw Nora. ‘Ze had extra gelet op de punten die ik minder vond aan de vorige woning. Al die punten waren bij dit huis wel goed. Toen ik binnen stond, wist ik dat dit iets voor mij was!’ De woning blijkt een beetje gehorig, maar verder is mevrouw Nora erg tevreden. ‘Rachèl heeft echt haar best voor me gedaan.’

Portret Rachel van Dijk

Ik kon Marianne altijd bellen.

MevrouwRamdien woonde al 36 jaar in haar oude woning. Lang woonde ze er met haar vier kinderen. Haar dochter was er geboren. Mevrouw Ramdien was er gelukkig, maar helaas moest ze verhuizen. De woning werd zo verbouwd dat er blijven wonen geen mogelijkheid was.

Marianne is bewonersbegeleider. Zij ondersteunde mevrouw Ramdien in die periode. ‘Ik kreeg de sleutel van de nieuwe woning en moest binnen zes weken verhuizen’, vertelt mevrouw Ramdien. ‘Mijn kinderen konden niet helpen, omdat ze heel druk waren met werk. Marianne kon uitstel voor mij aanvragen. Ik kreeg drie weken extra en had toen genoeg tijd om te verhuizen. In die periode konden mijn kinderen gelukkig wel helpen.’

Mevrouw Ramdien is blij met haar nieuwe woning. ‘Het was wel even wennen’, zegt ze. ‘En ik word ook een dagje ouder, dan is verhuizen best zwaar. In deze buurt wonen meer mensen uit mijn oude wijk. Het is fijn om oude bekenden tegen te komen. En het is fijn dat ik Marianne altijd mag bellen als er iets is.’

Portret Marianne Walbeek

Veelgestelde vragen

We besluiten niet zomaar om woningen en gebouwen te slopen of flink te verbouwen. We doen eerst onderzoek. Specialisten helpen ons om inzicht te krijgen wat er mis en wat er nodig is om hier in de toekomst goed te wonen. Als de woningen grote problemen hebben en we moeten die aanpakken, dan gaan we op zoek naar de beste oplossing.

Op het moment dat onderzoek uitwijst dat er iets aan jouw woning of woongebouw moet gebeuren gaan we in gesprek.

Met jou en je buren praten we graag over je woning, het gebouw en de buurt. Hoe? Dat kan in een persoonlijk gesprek, vaak (ook) digitaal en we organiseren ook bewonersavonden. Als er onderzoeksresultaten zijn, delen we die. We maken met jou en je buren afspraken over hoe jij en de andere bewoners kunnen meedenken over de aanpak van je woning en het gebouw.

Tussen het besluit over wat we gaan doen en de start van de sloop of verbouwing zit veel tijd. Minimaal 18 maanden. Zo is er genoeg tijd om een ander huis te vinden. Natuurlijk gaan we jou daarbij helpen.

Het is belangrijk om zelf alvast op zoek te gaan naar een nieuwe woning. Hoe eerder je begint met zoeken, hoe sneller je een nieuw huis kunt vinden. Op de website van Woonnet Rijnmond staan alle sociale huurwoningen die verhuurd worden in de regio Rotterdam bij elkaar. Met een account kun je reageren op woningen. Heb je nog geen account? Dan helpen wij je om er een aan te maken.

Onze bewonersbegeleider helpt je bij je zoektocht. Dit is een medewerker die alles weet van verhuizen, huurkosten en meer. De bewonersbegeleider spreekt met jou over waar je nieuwe woning aan moet voldoen. Denk aan de buurt of buurten waar je wilt wonen of het aantal kamers. Daarvoor volgen we de landelijke regels van het passend toewijzen. Je kunt ook je wensen aangeven voor een nieuwe woning. Bijvoorbeeld graag een balkon of op welke verdieping je wilt wonen. Daar probeert de bewonersbegeleider zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar dat lukt niet altijd.

We begrijpen dat je stress kunt krijgen als je moet verhuizen en een nieuwe woning zoekt. Daarom blijven we tijdens de zoektocht met jou in gesprek. De bewonersbegeleider komt bij je langs om uit te leggen wat er gaat gebeuren. Zij of hij weet alles van het verhuisproces en kan je vragen beantwoorden. Hij of zij luistert naar jouw verhaal en ondersteunt bij het zoeken naar een nieuwe woning.

Heb je na het bezoek van een bewonersbegeleider nieuwe vragen? Of maak je je zorgen of je wel op tijd een nieuw huis kunt vinden dat je kan betalen? Dan kun je altijd met ons in gesprek. Je kunt altijd bellen of mailen met jouw bewonersbegeleider. In de brief die je van ons krijgt staat het telefoonnummer en e-mailadres van jouw bewonersbegeleider.

Wij zorgen ervoor dat je een urgentieverklaring krijgt bij Woonnet Rijnmond. Zo kom je op een lijst van mensen die met spoed een nieuwe woning nodig hebben. Met die verklaring krijg jij voorrang op mensen zonder urgentie.

De urgentie krijg je voor hetzelfde type woning als waar je nu woont. Huur je een flatwoning zonder lift? Dan geldt de voorrang alleen voor dit woningtype, maar niet voor een begane grond of een eengezinswoning. Het aantal kamers dat je kunt huren is afhankelijk van het aantal personen die staan ingeschreven op je huidige adres.

Met de urgentie maak je meer kans om sneller een nieuwe woning te vinden.

Goed om te weten

Wil je verhuizen naar een ander soort woning omdat je gezin is uitgebreid? Of je wil graag zonder trappen wonen, omdat traplopen moeilijker gaat? Ga dan in overleg met je bewonersbegeleider over wat er mogelijk is.

In je zoektocht naar een nieuwe woning sta je er niet alleen voor. Wij bieden je drie woningen na elkaar aan die passen bij jouw situatie. Hier zijn wettelijke regels voor die ieder jaar aangepast worden. Dat heet passend toewijzen.

We kijken bijvoorbeeld naar je inkomen, en met hoeveel mensen je woont en hoe lang je er woont. Daarvoor is het belangrijk dat wij weten wat je inkomen is. Dan kunnen we woningen aanbieden die daar bij passen. Zit er een woning bij waar je jezelf wel ziet wonen? Dan kan je vaak snel verhuizen.

Tip

Je kunt zelf alvast op zoek gaan naar een woning via Woonnet Rijnmond. We bieden woningen aan, maar het is fijner om samen te zoeken. Misschien vind je zelf iets dat goed op je woonwensen aansluit. 

Goed om te weten 

Veel mensen zijn op zoek naar een woning. Daardoor worden er weinig woningen te huur aangeboden in het centrum van Rotterdam en de wijken daaromheen. Veel woningen die wel worden verhuurd op Woonnet Rijmond liggen in wijken aan de rand van Rotterdam of buiten Rotterdam. Daarom reserveren wij een deel van de woningen die vrijkomen voor bewoners die moeten verhuizen. De bewonersbegeleider kan die woningen aanbieden als dat nodig is.

Als je een woning hebt gevonden, dan maak je kosten voor de verhuizing. We betalen mee aan die kosten met de verhuiskostenvergoeding. Sinds 28 februari 2023 is die verhuisvergoeding € 7156,-. Als je huidige huurcontract is opgezegd, krijg je het geld op je rekening gestort. Daarnaast hoef je de laatste maand huur van je oude woning niet te betalen.

Gerelateerde artikelen