Wat is woningwaardering?

Met de woningwaardering kun je berekenen wat de maximale huurprijs van jouw sociale huurwoning of middenhuurwoning mag zijn. In Nederland bepaalt de overheid deze maximale huurprijs.

De maximale huurprijs hangt af van de kwaliteit van de woning en die kwaliteit wordt gemeten met punten. Bij een bepaald aantal punten hoort een maximale kale huurprijs.

Het puntensysteem heet ook wel woningwaarderingsstelsel.

Om uit te rekenen hoeveel punten jouw woning heeft, wordt bijvoorbeeld gekeken naar:

  • Oppervlakte van de ruimtes;
  • De woonomgeving;
  • Welk energielabel de woning heeft;
  • Of er een buitenruimte is;
  • De WOZ-waarde 
  • Doe de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie.

Belangrijk om te weten:

Je kan alleen onder bepaalde omstandigheden lagere huur aanvragen. Lees de voorwaarden hieronder.

Lees de voorwaarden

Let op: huurverlaging is altijd tijdelijk. We gaan ervan uit dat je later de huur weer zelf kunt betalen.

Sociale huurwoning (ook Sociaal Plus)

Soms kun je huurverlaging aanvragen. Dit kan alleen als:

  • je in de afgelopen 2 jaar een inkomensafhankelijke huurverhoging hebt gehad;
  • én je huur nu hoger is dan de grens voor huurtoeslag.

Vrije sector huur

Ook als je een vrije sector woning huurt, kun je een lagere huur aanvragen. Bijvoorbeeld als je ineens veel minder inkomen hebt en je hierdoor de huur niet meer kunt betalen.

We kijken dan naar:

  • De oorzaak: bijvoorbeeld dat jouw inkomen of dat van je partner plotseling daalt.
  • De reden: zelf ontslag genomen? Dan verlagen we de huur meestal niet. Is het buiten jouw schuld? Dan kijken we verder.
  • Je oplossing: huurverlaging is tijdelijk. Wat ga je doen om je situatie te verbeteren?
  • Andere hulp: misschien kun je ook steun krijgen van de gemeente, zoals bijzondere bijstand, WMO of een tegemoetkoming woonlasten.

Hoe vraag je lagere huur aan?

Stuur ons een e-mail met:

  • Onderwerp: huurverlaging;
  • Je naam, adres en telefoonnummer;
  • De reden: waarom vind je dat we jouw huur moeten verlagen?

Stuur ook mee:

  • Het uittreksel Basisregistratie Personen (BRP-uittreksel). Dit is een overzicht van wie er op je adres woont. Je vraagt dit op bij de gemeente Rotterdam.
  • Huidige inkomensgegevens van alle bewoners op je adres (kinderen t/m 22 jaar tellen niet mee). Bijvoorbeeld: een loonstrook, pensioenoverzicht of een uitkering specificatie.

Heb je een vrije sector woning?
Leg uit waarom je inkomen lager is. Voeg eventueel een ontslagbrief toe. Vertel ook wat je gaat doen om je situatie te verbeteren.

Ben je ZZP’er?
De bovenstaande documenten kun je als ZZP’er niet altijd aanleveren. Andere opties zijn:

  • Aangifte omzetbelasting van vorige maand.
  • Verklaring van een administratiekantoor over het inkomen.

Wat gebeurt er daarna?
We bekijken je aanvraag. Binnen 3 weken krijg je een reactie van ons.