Verwarming in de winter

Het is winter en dat betekent dat je verwarming weer volop nodig is. Het is belangrijk om je verwarming goed te controleren. Zo zorg je ervoor dat je huis warm blijft en je niet te veel betaalt voor je energie. In deze snelle gids beantwoorden we belangrijke vragen over hoe jij je verwarming checkt.

Hoe weet je welke verwarmingssysteem je hebt?

Niet alle woningen hebben hetzelfde systeem. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende systemen.

De cv-ketel zorgt ervoor dat radiatoren van de centrale verwarming worden verwarmd en dat je warm water hebt. Je kunt de temperatuur in je woning bepalen door de thermostaat of Toon (Toon is een digitale thermostaat) in je woonkamer. Doet je verwarming en/of heb je geen warm water? Dan moet je het systeem met water bijvullen en de radiatoren ontluchten.

Ga je lange tijd van huis? Trek dan niet de stekker uit van de CV-ketel. Dit kan zorgen voor storing!

Afbeelding van een CV-ketel

Bij blokverwarming staat één grote ketel op het dak van het woongebouw of in een algemene ruimte. Vanaf de ketel lopen buizen met warm water naar alle radiatoren in de woningen. Om zo de woningen te kunnen verwarmen. Voor warmwater is er een boiler en/of een geiser in de woning. Worden de radiatoren niet warm, dan moet je die ontluchten.

Afbeelding van blokverwarming

Stadsverwarming is een netwerk van leidingen onder de grond. Door die leidingen stroomt warm water. Dat warme water wordt gebruikt om woningen (jouw woning) te verwarmen. Je hebt geen cv-ketel, boiler of een geiser in je woning nodig.

Worden de radiatoren niet warm of gedeeltelijk, dan moet je ze ontluchten.

Afbeelding van stadsverwarming

Het verwarmen van de ruimte gebeurt doordat er warm water stroomt door de buizen onder de vloer. Het warme water komt van de cv-ketel of warmwaterpomp. Wordt het niet meer warm dan moet je de cv ketel bijvullen en ontluchten

Afbeelding van vloerverwarming

Een moederhaard verwarmt alleen de woonkamer. De andere ruimtes worden verwarmd door radiatoren, die zijn aangesloten op de moederhaard.  Worden de radiatoren niet warm, dan moet je ze ontluchten.

Afbeelding van een moederhaard

Let op: alleen bewoners van het Justus van Effenkwartier hebben een WKO-installatie.

Wat is een WKO-installatie en hoe werkt deze in het Justus van Effenkwartier?

Hoe ontlucht ik mijn verwarming?

Wordt je verwarming niet warm of heb je geen warm water? Je kunt dit probleem zelf makkelijk oplossen door de cv-ketel bij te vullen en de verwarmingen te ontluchten. Op de meeste cv-ketels zit een sticker waarop staat hoe je dat doet. Heb je meer uitleg nodig? Bekijk ons filmpje of lees onze folder.

Schimmel, luchten en ventileren

Te veel vocht in huis is niet gezond. Dat zorgt voor schimmel. Heb je last van schimmel in je woning? Meld het hier. 

Het klinkt misschien vreemd, maar ventileren helpt je stookkosten te verlagen. Frisse lucht zorgt ervoor dat je huis sneller warm wordt. Lucht en ventileer daarom altijd je huis, ook als je verwarming aan staat. 

Onze klusvrouw Nadia laat je in het filmpje zien hoe je goed lucht en ventileert, en hoe je schimmel weghaalt. Of download onze leaflet voor meer informatie over gezonde lucht in huis.

Vraag en antwoord

Heb je je afrekening stook- en servicekosten ontvangen? Dan kun je zelf je voorschot stookkosten aanpassen. Dit kun je doen via MijnWoonstad.

Belangrijk om te weten:

Zorg ervoor dat het bedrag van je voorschot in de buurt blijft van stookkosten die je werkelijk zult maken.

  • Je betaalt iedere maand via de huur een voorschot op de stookkosten.
  • Een keer per jaar worden de meters op afstand gemeten door het warmtebedrijf (Ista of Techem) omdat bijna elke woning een slimme meter heeft. Is dat niet zo dan komt er iemand langs van het warmtebedrijf.
  • Hierna rekenen we uit hoeveel stookkosten je echt hebt gemaakt.
  • Je krijgt van ons één keer per jaar een afrekening stookkosten. Deze krijg je binnen 6 maanden na afloop van het jaar. Soms moet je extra betalen, soms krijg je geld terug. Lukt het ons niet binnen 6 maanden, dan laten wij je dit weten.

Als eigenaar binnen een VvE (Vereniging van Eigenaren) ontvang je een jaarlijkse afrekening stookkosten als:

  • Je woning verwarmd wordt via de gemeenschappelijke warmte-installatie;
  • Je woning via een blokverwarming wordt verwarmd.

Deze jaarlijkse afrekening bestaat uit twee delen:

  1. Vaste kosten: algemeen onderhoud en opnemen van de meterstanden.
  2. Kosten die per keer verschillen: deze hangen af van het verbruik van de verwarmingsinstallatie en het verbruik per woning.

Als je vragen hebt over de warmtemeter van jouw verwarmingsinstallatie of de kostenverdeling, neem dan contact op met Techem of Ista.

Dit is helaas niet mogelijk. In de afrekening vind je een betaallink waarmee je gemakkelijk via iDeal kunt betalen.

Heb je geen internetbankieren? Maak het bedrag over met een overschrijvingskaart van je bank.

Denk je dat de meterstanden niet goed zijn of dat de warmtemeter stuk is?

  • Neem eerst contact op met het warmtemeterbedrijf, om een oplossing te vinden. Op de rekening staat de naam van jouw warmtemeterbedrijf: Techem of Ista.
  • Je krijgt binnen twee weken antwoord van het warmtemeterbedrijf.
  • Heb je Techem of Ista gesproken en ben je het nog niet eens met de rekening voor de stookkosten? Meld het bij ons.
  • Je krijgt binnen vijf werkdagen een bevestiging dat wij je e-mail hebben ontvangen. Binnen vier weken daarna krijg je een antwoord van ons.

Belangrijk om te weten:

Als je het warmtemeterbedrijf vraagt de warmtemeters te controleren en ze werken goed, moet je misschien zelf betalen voor de controle.

Op de eerste pagina van de afrekening staat bijvoorbeeld de periode van 1 januari t/m 31 december. Dat klopt niet als je hier niet het hele jaar hebt gewoond.

De afrekening wordt berekend over de periode dat je hier hebt gewoond en staat op de tweede pagina van de brief.

Stookkosten zijn de kosten voor de verwarming van je woning via de gezamenlijke verwarming van je woongebouw (blokverwarming). Dit betekent dat je geen eigen cv-ketel of gasmeter in de meterkast hebt.

Heb je geen warm water? Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het is belangrijk om te controleren of het om één kraan of om meerdere kranen gaat.

Wat kan je zelf doen

  • Komt er uit één kraan geen warm water? Dan zit er kalk in je kraan. Dit kun je zelf oplossen door de kraan te ontkalken.
  • Komt er weinig water uit één kraan? Dan is er te weinig waterdruk. Dit kan komen door kalk in de kraan. Je kunt de kraan zelf ontkalken.

Bekijk hieronder het filmpje hoe je de kraan zelf kunt ontkalken. Is het probleem dan nog steeds niet opgelost? Vraag een reparatie aan.

Let op!

Komt er uit alle kranen in je woning geen warm water? Dan is er te weinig water in de cv-ketel. Om dit op te lossen moet je het systeem bijvullen. Kijk hier hoe je dit kunt doen.

Heb je een probleem met warm water? Wordt je verwarming niet warm? Dat kan het zijn dat er een storing is.

Uitleg over wat te doen bij problemen met stadsverwarming
Wat kun je doen bij problemen met stadsverwarming?

Werkt het nog steeds niet?

Neem dan contact op met Vattenvall, de leverancier van de stadsverwarming. Zij zijn verantwoordelijk voor de buizen, die van buiten naar binnen komen tot de afleverset.

Zijn er problemen met bijvoorbeeld:

  • thermostaat 
  • radiatoren (lekkage) 
  • vloerverwarming

Bel dan de installateur Breman 010-298 33 50