Bezig met de buurt
Jeanne Marie verhuisde in 2008 van de Palladioflat naar de Berniniflat. Tot haar 65e was ze verpleegkundige en hield zich verder niet bezig met de buurt. ‘Ik werkte soms ‘s avonds en in het weekend en paste ook op al mijn kleinzoons. Het was gewoon te druk.’ Na haar pensioen zag ze een advertentie in de krant. Woonstad zocht iemand die kon helpen het ontmoetingscentrum op te zetten. Een plek van, voor én door ouderen. ‘Ik ging met dit project aan de slag en in 2007 werd de plek geopend. Tot 2013 ben ik daar actief geweest.’
Mensen bij elkaar brengen
Jeanne Marie kreeg vaak te horen dat ze mensen zo goed samen kon brengen. ‘Ik ben ook al 20 jaar actief bezig met Opzoomeren. Daarmee organiseren we verschillende activiteiten voor de bewoners. Denk aan kerstpakketten maken, tompoucen rondbrengen tijdens Koningsdag of een kerstkoor in de Amaliahof onder in de Madernaflat.’ Het was dus niet gek dat Jeanne Marie zich aanmeldde voor de bewonerscommissie rondom de renovatie van de Prinsessenflats. ‘We wilden graag meepraten en het niet over ons heen laten komen.’
Een bank op het balkon
Een paar keer per jaar was er een vergadering met de bewonerscontactgroep, Woonstad en Smits Vastgoed. Hierin kwamen alle belangrijke onderwerpen voorbij. ‘Ze luisterden goed naar onze wensen en er is ook echt iets mee gedaan.’ De flats zijn nu duurzaam en de ruimte voor scootmobielen is naar de voorkant verplaatst. Ook is de galerij breder gemaakt voor brancards en zijn er grotere balkons. ‘Hiervoor paste er niet eens een stoeltje op. Nu kun je er een bank neerzetten! Mensen waren zo enthousiast dat ze al nieuwe meubels hadden gekocht, terwijl er nog gewerkt moest worden.’ Alles moest dus helaas toch nog even naar de berging.
De bewoners centraal
In de Berniniflat wonen vooral 65-plussers. ‘De bewoners vonden de renovatie best spannend en ik zag er zelf ook tegenop. Ik moest bijvoorbeeld meubels verschuiven en veel spullen naar de berging brengen.’ Gelukkig hielpen Woonstad en Smits Vastgoed volgens Jeanne Marie goed mee. Er was ook een contactpersoon voor alle vragen en hulp. ‘We zijn gehoord en stonden echt centraal. We kregen zelfs een kerstpakket, bosjes bloemen, warme chocolademelk met oliebollen en een bon om een ijsje te halen op het plein. Echt niet normaal!’ Ze is er heel positief over. ‘Niet alleen de woningen, maar ook wij als bewoners zijn belangrijk. Dat hebben Woonstad en Smits Vastgoed ons heel duidelijk laten zien.’