Naar hoofdcontent

Direct Regelen

Vragen

Aanbod

Artikelen

Informatie & regelen

Over woonstad

landingpages-title

Populair

We konden helaas geen resultaten vinden voor '{{query}}'

Zoektips

  • Controleer de spelling
  • Kies een ander zoekwoord
  • Type in losse woorden 

Kopers en huurders houden samen onze flat mooi, schoon en veilig

11 september 2024

De goedlachse, vriendelijke en sociale Radha Jiawan (58) woont al acht jaar in haar appartement aan de Sophiakade in Kralingen. In deze flat wonen zowel huurders als eigenaren. ‘We zijn gelijk en willen allemaal fijn wonen in een schone en veilige flat’, stelt ze. De buurt en de flat bevallen me goed. Het voelt als familie en dat is voor mij als Surinaamse belangrijk. We groeten elkaar en we helpen elkaar als dat nodig is. Binnen de flat hebben we bijvoorbeeld een lief-en-leedpotje. Dan gaan we met iets leuks of lekkers langs bij nieuwe bewoners, een pasgeboren baby of een zieke medebewoner.’

Radha werkt als gastouder. In haar appartement zorgt ze voor drie tot vijf kinderen in de leeftijd van zes maanden tot tweeënhalf jaar. Ze is sociaal betrokken en organiseert activiteiten in de buurt met steun van onder meer Opzoomeren: ‘Na elke zomervakantie regel ik een springkussen en eten op het nabijgelegen Berkelplein. Hoe was je vakantie? Dat is toch een makkelijke opening voor contact. Ik maak dan pannenkoeken met druiven, bananen en perziken. Zo krijgen de kinderen hun dagelijkse gezonde portie fruit.’

Mensen samenbrengen

Dit jaar in maart was er op het Berkelplein een gecombineerd feest: Holi-Paghwa (poederfeest), Suikerfeest, Pasen en Lentefeest. ‘Een feestje vieren brengt mensen van alle gezindten samen’ stelt Radha. ‘Voor goeie dingen heb ik gelijk energie. Iemand moet ermee beginnen en dan komen er vanzelf mensen die meehelpen. Het gaat mij om gezelligheid en elkaar ontmoeten. Haal mensen achter de voordeur vandaan en breng ze met elkaar in gesprek. Zo leer je elkaar kennen en dan weet je elkaar te vinden als er iets speelt. Dan doen we samen boodschappen voor een zieke medebewoner en houden iemand in de gaten die zich eenzaam voelt.’

Onderhoud van de flat

Het pand aan de Sophiakade is Maatschappelijk Verantwoord Eigendom (MVE) van Woonstad. In de flat wonen eigenaren en huurders. Woonstad is verantwoordelijk voor het planmatig onderhoud. Hoe het precies zit met de Vereniging van Eigenaren (VvE), de Algemene Ledenvergadering (ALV) en Woonstad weet Radha niet: ‘Woonstad en de kopers regelen het onderhoud samen en dat doen ze goed.’ Lees hier wat het verschil is tussen Vve en MVE-Vve in een woongebouw.

Klankbordgroep huurders

Radha is korte tijd lid geweest van de klankbordgroep van huurders: ‘Daarin bespreken huurders hun ergernissen en wensen. Dit geven we door voor de ALV. Ik geloof dat we via de mail daar een terugkoppeling van ontvangen. Ze doen echt hun best voor de flat hoor.’

De afstemming van planmatig onderhoud kan wat Radha betreft beter: ‘Onlangs is de buitenkant geverfd. Er stonden toen stellages voor de ramen. Ik vind het jammer dat ze toen niet gelijk de grijze stenen hebben gereinigd en nagekeken. Alles in één keer doen is toch veel handiger en goedkoper?’

Bloemenhoekje

Bij overlast of rotzooi belt Radha met Edgar, de sociaal beheerder van Woonstad: ‘Hij is goed en streng. Ons contact was wel even wennen. Edgar had moeite met mijn bloemen op de galerij. Dat waren er best veel en ik mocht de doorgang niet blokkeren. Logisch. Daarom heb ik nu een kleiner bloemenhoekje gemaakt. Fijn dat dit mocht, want bloemen zijn voor mij erg belangrijk. Ik hoop dat Edgar eens per maand langskomt en een praatje maakt met huurders. Beter je vinger aan de pols houden, dan elke keer opdraven als er iets mis is.’ Wil je zelf iets aan je huis verbeteren? Vraag altijd toestemming aan ons. 

Mooi, schoon en veilig

Elke woensdag wordt er schoongemaakt. ‘Daar betalen wij als huurders en kopers voor’, legt Radha uit. ‘Ik vraag de schoonmakers wel eens de liftknoppen mee te nemen of een halletje te boenen. Ik vind wel dat wij als huurders en kopers netjes moeten zijn op de flat. Het is zo makkelijk om zelf even een emmertje water met wat sop te pakken en de galerij schoon te maken. Helaas zijn er maar een paar bewoners die dit doen. Kopers en huurders houden samen onze flat mooi, schoon en veilig; daar geloof ik heilig in.’

Aanpassing in huis

Als huurder Radha in haar woning schade heeft of iets wil veranderen, dan neemt ze contact op met Woonstad. De reparatielijst voor huurders op de website van Woonstad heeft ze nog niet bekeken: ‘Als ik mijn gasfornuis iets hoger wil, dan moet ik zelf doen. Voor een aanpassing in de woning vraag ik eerst toestemming. Zo mocht ik van Woonstad de glazen keukendeur vervangen. Die was te gevaarlijk voor mijn oppaskinderen.’ Bekijk hier welke reparatie je als huurder zelf moet doen.

Lekkage verholpen

Deze zomer liep de wasbak in de douche bij Radha niet meer door. ‘Ik heb Woonstad gebeld en dezelfde dag stond de loodgieter voor de deur. Binnen een paar minuten liep het water weer door. Maar de volgende dag hetzelfde liedje. Gelukkig kwam er snel een andere loodgieter. Die man had iets meer tijd nodig en sindsdien heb ik geen problemen. Het liefst bel ik niet voor kleine dingetjes, maar de loodgieter zei dat ik dat juist wel moest doen: zij zijn er om ons te helpen. En mijn lekkage kon ook komen door een verstopping bij de bovenburen. De loodgieter gaf me tips voor zuiniger omgaan met water. Goed voor het milieu en mijn portemonnee.’ Wil je ook een reparatie aanvragen? Kijk dan hier.

Menselijk en persoonlijk

Woonstad is voor Radha een menselijke organisatie: ‘Ze komen echt kijken als er wat aan de hand is. Als er persoonlijke dingen spelen of als mensen het niet zo breed hebben, dan willen ze helpen. Toen hier in de buurt een moeder overleed die zonder vader voor drie oudere dochters zorgde, mochten de dochters van Woonstad in de huurwoning blijven wonen. Fijn dat Woonstad naar huurders luistert en ons serieus neemt. Daar ben ik blij mee.’

Woonstad op je startscherm
Wil je de volgende keer gelijk ingelogd zijn? Installeer de app.