Stad brede afspraken
Woonstad Rotterdam heeft, net als veel andere woningcorporaties, al een sociaal statuut waarin staat beschreven welke rol huurders hebben bij de toekomst van hun buurt en woning. Daar is ook in opgenomen hoe bewoners begeleid en gehoord worden bij de aanpak van hun woning. at er nu dezelfde afspraken in heel de stad komen vinden we belangrijk, omdat we willen dat alle bewoners bij sloop, renovatie of groot onderhoud dezelfde rechten en plichten hebben. Ook willen met deze afspraken zorgen dat bewoners zeker weten dat zij mee kunnen denken over nieuwe plannen en hun toekomst. Zo werken we samen aan fijn leven in onze stad.
Wat spreken we af in de uitgangspunten voor een stedelijk sociaal statuut?
In de uitgangspunten die nu ondertekent zijn omschrijven we de belangrijkste onderwerpen voor de afspraken van het sociaal statuut. De belangrijkste punten zijn:
- Bewoners kunnen meedenken bij sloop, renovatie en groot onderhoud.
- Bewoners worden persoonlijk begeleid als ze verplicht moeten verhuizen.
- We doen ons best bewoners te verhuizen naar de buurt van hun keuze.
- We onderzoeken of bewoners begeleiding kunnen krijgen (van de gemeente en corporaties) bij het meedenken over nieuwe plannen.
- Zijn bewoners, gemeente en corporaties het oneens over hoe de begeleiding gaat? Dan gaan we dat samen oplossen. Hiervoor komt een geschillengregeling.
Soms kunnen bewoners moeilijk wennen aan hun nieuwe woonplek. We onderzoeken of en hoe we deze bewoners dan toch kunnen terug verhuizen naar een woning in hun oude buurt. Ook maken we afspraken over tijdelijke verhuur van leegstaande gebouwen, zodat de sfeer in de buurt goed blijft.