Algemene ledenvergadering

Minimaal één keer per jaar is er een algemene ledenvergadering (ALV). Tijdens deze vergadering kunnen alle eigenaren zaken op de agenda zetten en meebeslissen over allerlei zaken die het gebouw aangaan.

Een VvE wordt bestuurd door het gekozen bestuur en ondersteund door Woonstad Rotterdam VvE beheer. Het bestuur wordt benoemd in de algemene ledenvergadering en heeft de taak de VvE te besturen, de financiën te beheren, contracten af te sluiten en besluiten van de vergadering uit te voeren. De beheerder zorgt voor het dagelijks beheer van de vereniging en het gebouw namens het bestuur. De VvE huurt voor deze ondersteunende activiteiten Woonstad Rotterdam VvE beheer in.

Wil je iets bespreken met de VvE? Stuur dan een agendapunt in voor de ALV.

Op zoek naar meer informatie over VvE Beheer? Bezoek dan deze pagina.

Vraag & antwoord

Er zijn een aantal onderwerpen waarover gestemd moet worden. Enkele voorbeelden zijn:

  • Onderhoud aan het gebouw;
  • De begroting en maandelijkse bijdrage;
  • Het afsluiten van contracten;
  • Wensen van eigenaren.

Elk woongebouw heeft eigen afspraken over de ruimten in het gebouw.

Die worden vastgelegd tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VvE (Vereniging van Eigenaren) in het huishoudelijk reglement. Dit is een aanvulling op het splitsingsreglement. De regels in het huishoudelijk reglement zijn wettelijk en daarmee rechtsgeldig.

Voorbeelden van regels in een huishoudelijk reglement zijn onder andere:

  • De kleur van de zonneschermen;
  • Het houden van huisdieren;
  • Wel of niet toestaan van schotelantennes;
  • Wel of niet toestaan van buitenunits van airco’s;
  • Gebruik van de gemeenschappelijke ruimten.

Deze regels mogen nooit in strijd zijn met de wet, de splitsingsakte en het splitsingsreglement. Wil je weten welke regels er in jouw woongebouw gelden, download dan het huishoudelijk reglement via MijnVvE.

De VvE bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering op basis van de goedgekeurde begroting.