Energie Challenge in Corona tijden
Afgelopen december tijdens een drukbezocht en geslaagd evenement zijn de vijf winnaars van de Energie Challenge bekend gemaakt. Na de kerstvakantie zijn we met de uitvoeringsfase gestart.
Dit betekent, dat we de winnaars hebben verdeeld over de complexen en de ideeën en voorstellen van de winnaars met elkaar in bouwteamverband gaan uitwerken naar een definitief ontwerp. We begonnen met kick-off bijeenkomsten per partij. De planning en de risico’s - is uitvoering vóór het stookseizoen haalbaar? - werden doorgenomen. Er is veel informatie uitgewisseld en er werd een bezoek gepland aan de betreffende complexen en woningen. In maart zijn de bouwteam overeenkomsten opgesteld. Op donderdag 12 maart hebben we alle bezoeken aan de complexen en enkele woningen afgerond. Net op tijd, bleek later, want die middag was de coronapersconferentie van onze premier. Toen werd alles anders: thuiswerken werd het devies, groepsactiviteiten werden verboden en contact met bewoners beperkt tot het hoogst noodzakelijke.
Wat nu?
Na een korte periode van aanpassen en wennen, pikten we de draad weer op. Creatief en met een enorme leercurve zochten we naar oplossingen:
- Fysieke bouwteamvergaderingen werden verzet en omgezet naar digitale bijeenkomsten.
- In no time leerden ook de notoire digibeten werken met Teams, Zoom, Skype etcetera.
- De geplande feestelijke gezamenlijke ondertekening van bouwteamovereenkomsten werd vervangen door een schriftelijk ronde. Met humor en gevoel voor sfeer kregen we enkele getekende overeenkomsten terug.
Naast deze aanpassingen, geven leveranciers aan dat er door de coronapandemie ook aan hun kant vertraging op kan treden.
Voorlopig Ontwerp
Inmiddels is met een aantal winnaars een regulier digitale bouwteam vergadercyclus ontstaan en wordt er hard gewerkt aan de Voorlopige Ontwerpen. De eerste concepten zijn binnen.
Bewoners
De energie zit er bij alle partijen dus nog goed in. Maar we realiseren ons ook dat dit voor de bewoners nu niet altijd het geval is, gezondheid staat nu voorop. Een belrondje met enkele bewoners bevestigde dit beeld. Bewoners maken zich zorgen en hebben andere dingen aan hun hoofd dan energiebesparing. De in april en mei geplande huisbezoeken, met ‘keukentafel gesprekken’ over de voor- (kostenbesparing en CO2 uitstoot reductie) en nadelen (overlast tijdens verbouwing) van de nieuwe installatie zullen bijvoorbeeld niet kunnen plaatsvinden. Vertraging ligt daarmee op de loer. Zorgvuldigheid richting bewoners staat centraal. Maar we zullen hier vast een creatief antwoord op vinden.
Vervolg
Op www.woonstadrotterdam.nl/energiechallenge kun je de voortgang van de Energie Challenge volgen. Daarnaast bundelen we de totale “oogst” (de ingediende pitches) van de Energie Challenge, voor zover bedrijven hieraan mee willen werken. De meeste deelnemers delen gelukkig graag hun kennis en expertise! Je kunt deze binnenkort vinden op de website van de Woonstad Rotterdam Energie Challenge. Samenvattend: we zijn, ondanks alle omstandigheden, volop bezig de ideeën van de winnaars voor te bereiden, af te stemmen met bewoners en andere stakeholders en uitgevoerd te krijgen. Mogelijk treedt er vertraging op. De energie zit er goed in! We houden je op de hoogte!