Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

  • De slechte technische staat van de woningen;
  • De slechte funderingen;
  • De hoge waterstanden met als gevolg veel wateroverlast.

Met een renovatie van de woningen lossen we het waterprobleem niet op. Daarnaast is het zeer kostbaar om onder iedere woning apart te gaan heien voor een nieuwe fundering. Bewoners blijven daardoor met klachten zitten en kunnen tijdens het werk niet in hun woning blijven. Je krijgt daarmee geen goede woning terug dan wanneer je sloopt en nieuw bouwt.

Eind mei gaan we in gesprek met de bewonerscommissie over de volgorde waarin woningen gesloopt kunnen worden. We kunnen niet alles in één keer slopen, daarom zal er voor de Zwartewaalstraat en de Stoppelstraat (de laatste fase die aangepakt wordt) nog een kleine renovatiebeurt plaatsvinden. Hoe we dit gaan doen, moet nog verder uitgewerkt worden.

Ook gaan we nog in gesprek met de bewonerscommissie over:

  • De eerste schetsen van de nieuwe woningen;
  • Wat voor soort woningen er komen;
  • Op welke plek de nieuwe woningen gaan komen;
  • Wat jullie ervan vinden.

Als de volgorde vast staat, weten we welke bewoners als eerste gebruik kunnen maken van de voorrangsregel om te kunnen verhuizen. Dit noemen we een urgentieverklaring en daarmee krijg je 18 maanden de tijd om opzoek te gaan naar een andere woning. En natuurlijk helpen wij jou om een woning te zoeken. Maar je kan ook zelf zoeken. Onze ervaring is dat iedereen altijd terecht komt op de plek waar hij of zij graag wil wonen.

Samen met de bewonerscommissie maken we een sociaal plan, waarna we deze voorleggen aan alle bewoners. Daarin staat waar iedereen recht op heeft. We willen ook weten wat bewoners daarin belangrijk vinden. We weten nu nog niet in welke straat welk type woning wordt gebouwd. En of dat dat het type woning is waar bewoners naar toe willen verhuizen. Daarnaast hangt het ook af van de grootte van het gezin en het inkomen. Daarover moeten we nog met elkaar in gesprek.

Je hebt recht op een “Blijf in de buurt garantie”. De buurt is in een straat van ongeveer 800 meter van je woning. We proberen iedereen in één keer te laten verhuizen naar een goede woning.

We weten nog niet wat voor soort woningen er worden teruggebouwd. Aan de hand van de bewonersgesprekken op straat en via de Letsopp app gaan we een woningbouwprogramma opstellen. Het woningbouwprogramma moet ook door de gemeente worden goedgekeurd. De nieuwe woningen zullen waarschijnlijk een mix worden van verschillende type betaalbare woningen (rijtjeswoningen, beneden- en bovenwoningen en appartementen). We streven naar een gelijk aantal sociale huurwoningen. Daarnaast wil de gemeente en het Nationaal Programma Rotterdam Zuid ook graag dat we middenhuur woningen bouwen. Om die extra te kunnen bouwen komen er meer woningen dan dat er gesloopt gaan worden.

Je krijgt een woning op basis van het systeem van passend toewijzen. Dat is een regel van de overheid. Dat betekent dat je een andere betaalbare woning krijgt op basis van je inkomen en gezinssituatie. Wij kunnen je helpen om te berekenen wat straks mogelijk je nieuwe huurprijs wordt. Dat is voor iedereen anders. Wil je dat laten voorrekenen? Maak dan een afspraak met Andjana via het emailadres tarwebuurt@woonstadrotterdam.nl. Voor deze afspraak hebben we de inkomensverklaring van het verzamelinkomen van 2022 nodig en met hoeveel personen je gaat verhuizen. Op onze website vind je een uitleg met de inkomensvoorwaarden voor sociale huur en sociaal plus huur.

Afhankelijk van je woning en je inkomen krijg je huurtoeslag. Op de website van de Belastingdienst kun je alvast een proefberekening maken om te controleren of je recht hebt op huurtoeslag en wat de hoogte is van deze toeslag.

Met een urgentie krijg je de mogelijkheid om te verhuizen naar een bestaande woning. Wij helpen je daarbij. Je komt in aanmerking voor passende vrijgekomen woningen die worden aangeboden via Woonnet Rijnmond. Je kan reageren op woningen van ons en van alle andere woningcorporaties. Het is belangrijk dat je je gegevens in Woonnet juist en volledig invult, zodat je kan reageren op het passende aanbod.

De netto huurprijs wordt normaal gesproken vanaf de urgentiedatum ‘bevroren’. Maar omdat wij het voorkeursscenario voor sloop hebben uitgesproken, is besloten voor de 1e twee fasen geen huurverhoging door te voeren. Dat betekent dat je tot je verhuizing geen jaarlijkse huurverhoging meer krijgt voor je huidige huur als je in deze fasen woont. De servicekosten kunnen nog wel stijgen of dalen. Waarom? De servicekosten zijn altijd een afrekening van de werkelijk gemaakte kosten van het jaar daarvoor. Deze staan dus los van de netto huurprijs.

Je hebt recht op een verhuisvergoeding voor de kosten die je maakt voor de verhuizing en inrichting van je nieuwe woning. Hiervoor gelden landelijke regels, die zijn vastgesteld door de overheid, voor. De verhuiskostenvergoeding is in 2023 vastgesteld op €7.156,-. Prijspeil februari 2023. De verhuiskostenvergoeding ontvang je bij het accepteren van een andere woning.