Direct Regelen

Vragen

Aanbod

Artikelen

Informatie & regelen

Over woonstad

landingpages-title

Populair

We konden helaas geen resultaten vinden voor '{{query}}'

Zoektips

  • Controleer de spelling
  • Kies een ander zoekwoord
  • Type in losse woorden 

Internationale dag van racisme en discriminatie 2021

Een interview met onze collega Emine Erdem-Uysal
21 maart 2021

Vandaag, 21 maart 2021, is het Internationale dag van racisme en discriminatie. Een goed moment om extra stil te staan bij de gevolgen hiervan. Dat doen we samen met Emine Erdem-Uysal, een van onze bewonersbegeleiders. Ze vertelt over haar ervaringen bij het solliciteren tijdens haar studie. Om door te kunnen gaan met haar studie moest ze passend werk vinden. Dat bleek niet zo makkelijk. Ze kreeg vooral vragen over haar etnische achtergrond en had na zes maanden solliciteren nog geen baan gevonden.

Achtergrond boven kwaliteit

‘De gesprekken die ik voerde, kwamen steeds op hetzelfde uit’, vertelt Emine. ‘Ik kreeg vooral vragen over mijn etnische achtergrond en hoofddoek. Dat ging van de vraag of ik mijn hoofddoek af wilde doen als een klant dit zou willen tot aan of mijn man het wel goed zou vinden als ik in de avond een bezichtiging moest doen met een mannelijke klant.’

‘Ik was op dat moment zo bezig met mijn studie. Ik was wanhopig, want ik wilde geen studievertraging oplopen. Daarom gaf ik antwoord op alle vragen en ging ik mezelf verdedigen door te zeggen dat het goed zou komen en dat klanten me wel zouden accepteren.’

‘Achteraf dacht ik: dat ze zulke vragen durven stellen. Het was ook heel frustrerend. Je verwacht over je kwaliteiten te kunnen praten en over wat de functie inhoudt. Ik kreeg alleen maar vragen over mijn culturele achtergrond. Tussen de antwoorden probeerde ik over mijn kwaliteiten te praten, maar dat was echt mijn eigen initiatief. Daar kwamen geen vragen over. Hoe kunnen ze dan een beeld van mij vormen?’

De gevolgen

‘Tijdens de gesprekken voelde ik wel frustratie, maar ik was zo gefocust op het krijgen van een baan dat ik er verder niet bij stilstond. Later merkte ik pas wat een invloed al die afwijzingen en gesprekken hadden op mijn zelfvertrouwen.’

Toen ik net begon bij Woonstad zei ik de hele tijd sorry. Ik was zo bang om fouten te maken en niet geaccepteerd te worden. Dit knaagde aan mijn zelfvertrouwen. Dat vond ik wel het ergste. Gelukkig kreeg ik bij Woonstad gelijk het gevoel dat het ok was. Ik heb hier ook geleerd dat fouten maken erbij hoort en om te kunnen groeien juist noodzakelijk is.’

Boodschap aan mensen die hetzelfde meemaken

‘Het is fijn dat het nu meer naar voren komt en dat mensen er meer over praten. Maar het blijft gebeuren. Ik hoop zo dat een volgende generatie kan zien dat het anders is, dat we het doorbroken hebben.’

 ‘Aan mensen die hetzelfde meemaken wil ik zeggen: Als je het idee hebt dat een gesprek die kant op gaat, kies dan voor jezelf en stop met het gesprek. Het is zonde om er moeite in te steken, die organisatie verdient jou niet. En ook al nemen ze je aan, je kunt daar jezelf niet zijn. Ga op zoek naar een organisatie die jou wel waardeert zoals je bent.’

Hoe werkt het bij Woonstad?

Bij Woonstad zijn we bewust bezig met diversiteit en inclusie. Wil je hier meer over weten? Lees dan deze blogs: